Szanowni Państwo,
informujemy, że 23 października 2025 r. o godzinie 14:00 uruchomiliśmy możliwość składania wniosków grantowych w systemie GrantUŚ w projekcie „Perspektywa 3P”.
Zapraszamy do aplikowania w konkursie grantowym i pozostajemy do Państwa dyspozycji w razie jakichkolwiek pytań.
Jednocześnie informujemy, że Uniwersytet Śląski w Katowicach nie współpracuje z żadną firmą ani z innymi podmiotami komercyjnymi w zakresie sprzedaży czy dystrybucji pomocy dydaktycznych, narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w ramach projektów grantowych, dotyczących kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych „Perspektywa 3P”.
Przypominamy, że wszelkie wydatki w ramach projektów mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu umowy grantowej, w okresie kwalifikowalności kosztów, zgodnie z obowiązującymi zasadami finansowania projektów.
Zespół Projektowy
Przejdź do systemu:
Film instruktażowy z obsługi systemu GrantUŚ:
Potrzebujesz dodatkowych informacji – kliknij na temacie poniżej:
Gdzie i jak złożyć wniosek?
Wnioski składane są wyłącznie online za pośrednictwem systemu GrantUŚ.
Aby złożyć wniosek, konieczne jest zaakceptowanie Regulaminu serwisu GrantUŚ.
Formularze aplikacyjne, wzory załączników oraz materiały pomocnicze (np. instrukcje, procedury) dostępne są na podstronach Państwa województw.
Zgłoszenie uznaje się za złożone w momencie, gdy w systemie elektronicznym znajdą się kompletne dokumenty:
- Wypełniony wniosek grantowy (wzór stanowi Załącznik nr 1 do Procedury).
- Kwestionariusz wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP (wzór stanowi Załącznik nr 2 do Procedury).
- Pełnomocnictwo/upoważnienie do reprezentowania Wnioskodawcy (wymagane, jeśli wniosek podpisuje inna osoba niż prawny reprezentant)
Wnioski przesyłane pocztą, e-mailem lub dostarczane osobiście nie będą rozpatrywane.
Kto może złożyć wniosek?
Do udziału w konkursie grantowym w ramach projektu „Perspektywa 3P” uprawnione są publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne (w tym specjalistyczne) działające na terenie województwa objętego projektem.
→Wykaz województw objętych działaniem←
Celem konkursu jest wdrożenie zmian w funkcjonowaniu poradni, które pozwolą na podniesienie jakości udzielanego wsparcia, w szczególności poprzez rozwój współpracy międzysektorowej, wdrażanie diagnozy funkcjonalnej oraz modelu biopsychospołecznego.
Wnioskodawcą jest:
- organ prowadzący PPP na prawach poradni publicznej na terenie danego województwa, występujący z wnioskiem grantowym lub
- publiczna PPP
Ważne: W przypadku, gdy wniosek składa PPP do wniosku grantowego należy dołączyć pisemne upoważnienie od organu prowadzącego, potwierdzające zgodę na aplikowanie i realizację zadania oraz przyjęcie przez organ prowadzący odpowiedzialności za grant.
Uniwersytet Śląski w Katowicach nie udostępnia wzoru pełnomocnictwa.
Po przyznaniu grantu Wnioskodawca zmienia status na Grantobiorcę.
Kiedy można złożyć wniosek?
Wyboru dokonamy w drodze otwartych konkursów grantowych, które odbędą się w dwóch turach.
Terminy składania wniosków:
Tura I: od 23 października 2025 r. do 17 listopada 2025 r.
Tura II (Uzupełniająca): od 15 grudnia 2025 r. do 31 stycznia 2026 r. do godziny 14:00
Szczegóły naboru:
Tura I: Mogą w niej wziąć udział wszystkie uprawnione Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne (PPP). Wnioski, które spełnią warunki formalne, przechodzą do oceny merytorycznej. Liczba uzyskanych punktów decyduje o zakwalifikowaniu się do jednego z trzech poziomów finansowania (zgodnie z kryteriami w dokumentacji).
Tura II: Zostanie ogłoszona tylko, jeśli w pierwszej turze nie zakwalifikujemy do finansowania co najmniej 70% uprawnionych PPP lub jeśli pozostaną niewykorzystane środki.
Proces oceny wniosków
Wnioski oceniane są pod względem formalnym i merytorycznym.
Dla poradni przewidziano specjalne wsparcie doradcze w zakresie przygotowania wniosku.
Czas realizacji Grantu
Jeśli chodzi o Państwa kluczowe działanie, czyli realizację grantu, czas na wydatkowanie przyznanych środków wynosi 12 miesięcy.
W pozostałym okresie koncentrujemy się na różnorodnych działaniach takich jak szkolenia oraz superwizje. Właśnie wtedy skupimy się na utrwalaniu zmian, doskonaleniu kompetencji i wdrażaniu nowych standardów.
Jako Grantodawca pozostajemy do Państwa pełnej dyspozycji, zapewniając wsparcie w procesie zmiany.
Czy podpis elektroniczny wniosku może być złożony przez ePUAP?
Tak, podpis elektroniczny na wniosku może być złożony przez ePUAP.
Zasady finansowania projektów
Granty w ramach projektu finansowane są ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Działanie 01.06 Edukacja włączająca.
Maksymalna wysokość wsparcia określona jest w Procedurze dotyczącej realizacji projektu grantowego.
Dla uzyskania dofinansowania w ramach projektu nie jest konieczny wkład własny.
Nie przewiduje się w projekcie finansowania kosztów administracyjnych.
Co można sfinansować z grantu?
Dofinansowanie w ramach grantu może być przeznaczone wyłącznie na następujące kategorie kosztów:
- zakup wyposażenia PPP,
- zakup narzędzi diagnostycznych,
- zakup narzędzi terapeutycznych,
- wynagrodzenia pracowników merytorycznie zaangażowanych we wspieranie wdrażania zmiany w PPP.
Jakie są proporcje wydatkowania środków z grantu na poszczególne cztery kategorie?
Nie ma procentowego podziału środków na poszczególne kategorie wydatków. Nie ma także konieczności wskazania kosztów w każdej z tych kategorii. Wydatki powinny ściśle odzwierciedlać potrzeby wskazane w kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb. Poszczególne koszty mogą dotyczyć wyłącznie jednej kategorii lub dwóch, trzech albo czterech łącznie.
Jakie elementy wyposażenia PPP można sfinansować ze środków grantu?
Ze środków grantu można sfinansować zakup wyposażenia PPP. Zakup powinien wynikać bezpośrednio ze wstępnej analizy potrzeb PPP wskazanej w Kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP.
Przy planowaniu zakupów warto skorzystać ze wskazań zawartych w „Koncepcji rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego”, wypracowanej w ramach projektu „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych” prowadzonego przez Zespół Szkoły Głównej Handlowej.
Jakie narzędzia diagnostyczne można sfinansować ze środków grantu?
Ze środków grantu można sfinansować zakup narzędzi diagnostycznych. Zakup powinien wynikać bezpośrednio ze wstępnej analizy potrzeb PPP wskazanej w Kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP.
Zaleca się, aby planowane zakupy narzędzi były zgodne z wykazem rekomendowanych narzędzi do oceny funkcjonowania psychospołecznego dzieci/uczniów w przebiegu oceny funkcjonalnej wypracowanym przez zespół specjalistów i naukowców: Otrębski, W., Mariańczyk, K., Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska, K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B. & Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. (Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej).
Przy planowaniu wyposażenia poradni w narzędzia diagnostyczne warto wziąć także pod uwagę rekomendacje dotyczące zasad prowadzenia diagnozy na potrzeby edukacji wypracowane przez zespół ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka. W wymienionym dokumencie szczególnie istotne są w kontekście wyboru narzędzi następujące punkty: 2.9 – 2.12 oraz 4.1-4.4. Przed decyzją o zakupie narzędzi należy ocenić, czy umożliwiają one spełnienie tych standardów.
Co oznacza merytoryczne zaangażowanie we wspieranie wdrażania zmiany w PPP?
Grant przyznawany w ramach konkursu dotyczy wdrożenia w poradniach działań obejmujących m.in. rozwój kompetencji zespołów PPP w zakresie współpracy międzysektorowej (m.in. z przedszkolami, szkołami, OPS, placówkami zdrowia psychicznego) oraz współtworzenie systemu zbierania danych nt. funkcjonowania dzieci i rodzin na potrzeby diagnozy oraz planowania wsparcia.
Rekomenduje się zatem wynagrodzenie pracownika PPP, który będzie realizował wskazane w procedurze działania. Osoba ta będzie koordynatorem wsparcia międzysektorowego. Główne zadania koordynatora wsparcia międzysektorowego to integrowanie działań z różnych obszarów (edukacja, zdrowie, pomoc społeczna) wokół dziecka i rodziny, wdrażanie spójnych i spersonalizowanych form pomocy, zmniejszanie barier proceduralnych oraz efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów w celu podniesienia jakości świadczeń. Koordynator organizuje i nadzoruje pracę zespołu, dbając o spójność i efektywność jego działań.
Jak organizować udział w szkoleniach osób pracujących w PPP?
Projekt przewiduje wsparcie merytoryczne w postaci szkoleń dla osób pracujących w PPP (5 osób z każdej PPP). Szkolenie obejmuje łącznie 4 bloki tematyczne (bez możliwości częściowego wyboru bloku/tematu szkoleniowego):
- ocena funkcjonalna (32h – szkolenia on-line),
- zarządzanie zmianą i zarządzanie procesami (8h – szkolenie stacjonarne),
- współpraca międzysektorowa (8h – szkolenie on-line),
- narzędzia diagnostyczne (16h – szkolenie on-line).
Ustalenie organizacji udziału w szkoleniach pozostaje w gestii dyrekcji PPP, w porozumieniu z organem prowadzącym poradnię.
Czy dyrektor poradni może wchodzić w skład 5 osobowego zespołu, który weźmie udział w szkoleniach? Jeśli tak, kto udziela mu zgody na przystąpienie do projektu?
Tak, dyrektor może być w składzie zespołu 5 osób wskazanych do szkoleń. Zgody na udział dyrektora/dyrektorki w projekcie udziela organ prowadzący.
Czy poradnia, która ma swoją filię lub filie może zgłosić proporcjonalnie większą liczbę pracowników na szkolenia?
Każda poradnia (w tym także filia), która posiada odrębny numer REGON i znajduje się w wykazie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych opublikowanym na stronie projektu (zakładka „Wykaz poradni publicznych” w Państwa województwie), może zgłosić pięciu pracowników na szkolenia.
Organ prowadzący więcej niż jedną poradnię składa oddzielny wniosek dla każdej jednostki przystępującej do projektu.
W przypadku gdy organ prowadzący będzie wnioskował w konkursie grantowym, dla każdego złożonego wniosku zostanie podpisana odrębna umowa, dla której organ prowadzący wskaże wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony na realizację danego grantu. Środki finansowe będą przekazywane na ten rachunek.
Przykład:
Organ prowadzący odpowiada za zespół poradni, w skład którego wchodzą poradnia główna oraz dwie filie – wszystkie posiadające odrębne numery REGON. W takim przypadku organ prowadzący składa trzy odrębne wnioski grantowe:
Poradnia Matka – odrębny wniosek grantowy, umowa z odrębnym numerem konta.
Filia nr 1 – odrębny wniosek grantowy, umowa z odrębnym numerem konta.
Filia nr 2 – odrębny wniosek grantowy, umowa z odrębnym numerem konta.
Czy grant zostanie przekazany bezpośrednio na rachunek bankowy PPP, czy w pierwszej kolejności na rachunek organu prowadzącego, a następnie przekazany do PPP?
Środki finansowe z grantu zostaną przelane na konto wskazane we wniosku grantowym.
Czy rachunek bankowy, na który zostaną przelane środki z grantu musi być nieoprocentowany?
Zgodnie z zapisami „Procedury konkursu grantowego”:
- 4. pkt. 8 Finansowanie przyznane ze środków przyznanego grantu nie może być wykorzystywane w celu generowania dochodu;
- 10 pkt 8 Transze są przekazywane Grantobiorcy na wyodrębniony nieoprocentowany rachunek bankowy prowadzony w PLN, wskazany przez niego w Umowie powierzenia Grantu;
Czy skorzystanie z programu „Cyfrowy Uczeń” dla PPP nie stanowi przeszkody w udziale w projekcie?
Korzystanie z programu „Cyfrowy uczeń” nie stanowi przeszkody do udziału w projekcie „Perspektywa 3P”. Poradnie będące beneficjentami programu „Cyfrowy uczeń” mogą przystąpić do projektu „Perspektywa 3P”.


