Wnioski grantowe

Szanowni Państwo,

Informujemy, że 15 grudnia 2025r. uruchomiliśmy możliwość składania wniosków grantowych w II turze dla województw:

  • kujawsko-pomorskiego
  • mazowieckiego
  • opolskiego
  • pomorskiego
  • świętokrzyskiego
  • wielkopolskiego
  • zachodniopomorskiego

Wnioski składamy w systemie GrantUŚ w projekcie „Perspektywa 3P”.

Tura II składania wniosków: od 15 grudnia 2025 r. do 31 stycznia 2026 r. do godziny 14:00

Zapraszamy do aplikowania w konkursie grantowym i pozostajemy do Państwa dyspozycji w razie jakichkolwiek pytań.

Jednocześnie informujemy, że Uniwersytet Śląski w Katowicach nie współpracuje z żadną firmą ani z innymi podmiotami komercyjnymi w zakresie sprzedaży czy dystrybucji pomocy dydaktycznych, narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w ramach projektów grantowych, dotyczących kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych „Perspektywa 3P”.

Przypominamy, że wszelkie wydatki w ramach projektów mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu umowy grantowej, w okresie kwalifikowalności kosztów, zgodnie z obowiązującymi zasadami finansowania projektów.

Zespół Projektowy


 

Przejdź do systemu:

Film instruktażowy z obsługi systemu GrantUŚ:

Szanowni Państwo, zachęcamy do zapoznania się z sekcją pytań i odpowiedzi przygotowaną dla Państwa i jednocześnie informujemy, że drogą mailową odpowiadamy jedynie na pytania nieomówione w poniższej sekcji.

Potrzebujesz dodatkowych informacji – kliknij na temacie poniżej:

Wnioski składane są wyłącznie online za pośrednictwem systemu GrantUŚ.

Aby złożyć wniosek, konieczne jest zaakceptowanie Regulaminu serwisu GrantUŚ.

Formularze aplikacyjne, wzory załączników oraz materiały pomocnicze (np. instrukcje, procedury) dostępne są na podstronach Państwa województw.

Zgłoszenie uznaje się za złożone w momencie, gdy w systemie elektronicznym znajdą się kompletne dokumenty:

  • Wypełniony wniosek grantowy (wzór stanowi Załącznik nr 1 do Procedury).
  • Kwestionariusz wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP (wzór stanowi Załącznik nr 2 do Procedury).
  • Pełnomocnictwo/upoważnienie do reprezentowania Wnioskodawcy (wymagane, jeśli wniosek podpisuje inna osoba niż prawny reprezentant)

Uwaga: W przypadku niemożności załączenia pełnomocnictwa podpisanego elektronicznie dopuszcza się przesłanie załącznika do wniosku w formie skanu (plik w formacie .pdf) dokumentu podpisanego w sposób tradycyjny.

Wnioski przesyłane pocztą, e-mailem lub dostarczane osobiście nie będą rozpatrywane.

Do udziału w konkursie grantowym w ramach projektu „Perspektywa 3P” uprawnione są publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne (w tym specjalistyczne) działające na terenie województwa objętego projektem.

→Wykaz województw objętych działaniem←

Celem konkursu jest wdrożenie zmian w funkcjonowaniu poradni, które pozwolą na podniesienie jakości udzielanego wsparcia, w szczególności poprzez rozwój współpracy międzysektorowej, wdrażanie diagnozy funkcjonalnej oraz modelu biopsychospołecznego.

Wnioskodawcą jest:

  • organ prowadzący PPP na prawach poradni publicznej na terenie danego województwa, występujący z wnioskiem grantowym lub
  • publiczna PPP

Ważne: W przypadku, gdy wniosek składa PPP do wniosku grantowego należy dołączyć pisemne upoważnienie od organu prowadzącego, potwierdzające zgodę na aplikowanie i realizację zadania oraz przyjęcie przez organ prowadzący odpowiedzialności za grant.

Uniwersytet Śląski w Katowicach nie udostępnia wzoru pełnomocnictwa. 

Po przyznaniu grantu Wnioskodawca zmienia status na Grantobiorcę.

Wyboru dokonamy w drodze otwartych konkursów grantowych, które odbędą się w dwóch turach.

Terminy składania wniosków:

Tura I: od 23 października 2025 r. do 17 listopada 2025 r. do godziny 14:00

Tura II (Uzupełniająca): od 15 grudnia 2025 r. do 31 stycznia 2026 r. do godziny 14:00

Szczegóły naboru:

Tura I: Mogą w niej wziąć udział wszystkie uprawnione Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne (PPP). Wnioski, które spełnią warunki formalne, przechodzą do oceny merytorycznej. Liczba uzyskanych punktów decyduje o zakwalifikowaniu się do jednego z trzech poziomów finansowania (zgodnie z kryteriami w dokumentacji).

Tura II: Zostanie ogłoszona tylko, jeśli w pierwszej turze nie zakwalifikujemy do finansowania co najmniej 70% uprawnionych PPP lub jeśli pozostaną niewykorzystane środki.

Wnioski oceniane są pod względem formalnym i merytorycznym.
Dla poradni przewidziano specjalne wsparcie doradcze w zakresie przygotowania wniosku.

We wniosku mogą Państwo uzyskać w sumie 15 punktów premiujących, 5 punktów za każdą z 3 poniższych kategorii:

  • Udział, wskazanej we wniosku grantowym, PPP w projekcie Model Wsparcia Międzysektorowego lub w kursach START organizowanych przez SGH (seria spotkań z przedstawicielami PPP i innych interesariuszy systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej inicjujących projekt „Przygotowanie kompleksowego wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznych”),
  • Udział w szkoleniach kaskadowych pozostałych pracowników PPP (przeprowadzanych w trakcie trwania projektu),
  • Realizacja przyszłych działań, wskazanej we wniosku grantowym, PPP zgodnie z modelem współpracy międzysektorowej (w tym: z udziałem podmiotów z sektora ochrony zdrowia, pomocy społecznej czy organizacji społecznych).

Jeśli chodzi o Państwa kluczowe działanie, czyli realizację grantu, czas na wydatkowanie przyznanych środków wynosi 12 miesięcy.

W pozostałym okresie koncentrujemy się na różnorodnych działaniach takich jak szkolenia oraz superwizje. Właśnie wtedy skupimy się na utrwalaniu zmian, doskonaleniu kompetencji i wdrażaniu nowych standardów. 

Jako Grantodawca pozostajemy do Państwa pełnej dyspozycji, zapewniając wsparcie w procesie zmiany.

Tak, podpis elektroniczny na wniosku może być złożony przez ePUAP.

Granty w ramach projektu finansowane są ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Działanie 01.06 Edukacja włączająca.
Maksymalna wysokość wsparcia określona jest w Procedurze dotyczącej realizacji projektu grantowego.

Dla uzyskania dofinansowania w ramach projektu nie jest konieczny wkład własny.

Nie przewiduje się w projekcie finansowania kosztów administracyjnych.

Dofinansowanie w ramach grantu może być przeznaczone wyłącznie na następujące kategorie kosztów:

  1. zakup wyposażenia PPP,
  2. zakup narzędzi diagnostycznych,
  3. zakup narzędzi terapeutycznych,
  4. wynagrodzenia pracowników merytorycznie zaangażowanych we wspieranie wdrażania zmiany w PPP.

Nie ma procentowego podziału środków na poszczególne kategorie wydatków. Nie ma także konieczności wskazania kosztów w każdej z tych kategorii. Wydatki powinny ściśle odzwierciedlać potrzeby wskazane w kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb. Poszczególne koszty mogą dotyczyć wyłącznie jednej kategorii lub dwóch, trzech albo czterech łącznie.

W szczegółowym budżecie grantu należy zwrócić uwagę na spójność pozycji budżetu z opisem działań zaplanowanych do realizacji oraz zgodność przyjętych stawek z rynkowymi standardami i kategoriami kosztów, a także racjonalność kosztów, kwalifikowalność wydatków, poprawność kalkulacji oraz realność planu rzeczowo-finansowego.

Jeżeli Wnioskodawca ujął w szczegółowym budżecie grantu środki trwałe, to powinien wskazać konieczność pozyskania danego środka trwałego.

Wnioskodawca powinien wskazać jednostkę miary i koszt jednostkowy, wraz z uzasadnieniem dla wysokości przyjętej stawki oraz wartości dla przyjętej jednostki miary. Uzasadnienie powinno dotyczyć nie tylko zasadności i niezbędności poniesienia danego wydatku, ale również sposobu ustalenia jego wartości. W przypadku drobnych zakupów istnieje możliwość zgrupowania pozycji budżetu w komplety.

Na etapie realizacji wniosku: zmiany w budżecie do 10% wartości środków w odniesieniu do zadania, z którego są przesuwane środki, jak i do zadania, na które są przesuwane środki w stosunku do zatwierdzonego wniosku grantowego, nie wymagają zgody Grantodawcy, zastrzeżeniem, że zgłoszenie przez Grantobiorcę propozycji zmiany nie wpłynie na zmianę zaplanowanych działań w ramach projektu oraz kwoty Grantu.

Ze środków grantu można sfinansować zakup wyposażenia PPP. Zakup powinien wynikać bezpośrednio ze wstępnej analizy potrzeb PPP wskazanej w Kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP.

Przy planowaniu zakupów warto skorzystać ze wskazań zawartych w „Koncepcji rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego”, wypracowanej w ramach projektu „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych” prowadzonego przez Zespół Szkoły Głównej Handlowej.

Ze środków grantu można sfinansować zakup narzędzi diagnostycznych. Zakup powinien wynikać bezpośrednio ze wstępnej analizy potrzeb PPP wskazanej w Kwestionariuszu wstępnej analizy potrzeb i zasobów PPP.

Zaleca się, aby planowane zakupy narzędzi były zgodne z wykazem rekomendowanych narzędzi do oceny funkcjonowania psychospołecznego dzieci/uczniów w przebiegu oceny funkcjonalnej wypracowanym przez zespół specjalistów i naukowców: Otrębski, W., Mariańczyk, K., Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska, K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B. & Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. (Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej).

Przy planowaniu wyposażenia poradni w narzędzia diagnostyczne warto wziąć także pod uwagę rekomendacje dotyczące zasad prowadzenia diagnozy na potrzeby edukacji wypracowane przez zespół ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka. W wymienionym dokumencie szczególnie istotne są w kontekście wyboru narzędzi następujące punkty: 2.9 – 2.12 oraz 4.1-4.4. Przed decyzją o zakupie narzędzi należy ocenić, czy umożliwiają one spełnienie tych standardów.

Grant przyznawany w ramach konkursu dotyczy wdrożenia w poradniach działań obejmujących m.in. rozwój kompetencji zespołów PPP w zakresie współpracy międzysektorowej (m.in. z przedszkolami, szkołami, OPS, placówkami zdrowia psychicznego) oraz współtworzenie systemu zbierania danych nt. funkcjonowania dzieci i rodzin na potrzeby diagnozy oraz planowania wsparcia.

Rekomenduje się zatem wynagrodzenie pracownika PPP, który będzie realizował wskazane w procedurze działania. Osoba ta będzie koordynatorem wsparcia międzysektorowego. Główne zadania koordynatora wsparcia międzysektorowego to integrowanie działań  z różnych obszarów (edukacja, zdrowie, pomoc społeczna) wokół dziecka i rodziny, wdrażanie spójnych i spersonalizowanych form pomocy, zmniejszanie barier proceduralnych oraz efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów w celu podniesienia jakości świadczeń. Koordynator organizuje i nadzoruje pracę zespołu, dbając o spójność i efektywność jego działań.

Projekt przewiduje wsparcie merytoryczne w postaci szkoleń dla osób pracujących w PPP (5 osób z każdej PPP). Szkolenie obejmuje łącznie 4 bloki tematyczne (bez możliwości częściowego wyboru bloku/tematu szkoleniowego):

  • ocena funkcjonalna (32h – szkolenia on-line),
  • zarządzanie zmianą i zarządzanie procesami (8h – szkolenie stacjonarne),
  • współpraca międzysektorowa (8h – szkolenie on-line),
  • narzędzia diagnostyczne (16h – szkolenie on-line).

Ustalenie organizacji udziału w szkoleniach pozostaje w gestii dyrekcji PPP, w porozumieniu z organem prowadzącym poradnię.

Każdy/a z 5 pracowników/czek wytypowanych do udziału w szkoleniach jest zobowiązany/a zrealizowania całego pakietu szkoleń (4 tematy, 64 h). W przypadku niemożności uczestnictwa pracownika/czki w szkoleniach, PPP zobowiązana jest do wskazania innej osoby, która zrealizuje blok szkoleniowy.

Szkolenie przewidziane w projekcie nie jest równoznaczne z podjęciem działań związanych wynagrodzeniem pracowników zaangażowanych we wspieranie wdrażania zmiany w PPP (działanie 4 w formularzu wniosku grantowego).

Projekt zakłada przygotowanie zespołów PPP do diagnozy funkcjonalnej poprzez udział w szkoleniach i wsparciu eksperckim; wdrażanie narzędzi i procedur służących prowadzeniu wielowymiarowej diagnozy potrzeb dziecka; tworzenie i testowanie zindywidualizowanych planów wsparcia opartych na diagnozie funkcjonalnej; rozwój kompetencji zespołów PPP w zakresie współpracy międzysektorowej (m.in. z przedszkolami, szkołami, OPS, placówkami zdrowia psychicznego) oraz współtworzenie systemu zbierania danych nt. funkcjonowania dzieci i rodzin na potrzeby diagnozy oraz planowania wsparcia.

Oferowanymi formami wsparcia w tym zakresie są:

  • szkolenia dla pracowników PPP,
  • udział w superwizjach dotyczących oceny funkcjonalnej i współpracy międzysektorowej,
  • wsparcie indywidualne.

Działania te będą prowadzone w zgodzie z potrzebami i realiami danej poradni. Proponowane rozwiązania stanowić będą kluczowe wsparcie regularnej praktyki PPP w ramach współpracy międzysektorowej i diagnozy funkcjonalnej.

Tak, dyrektor może być w składzie zespołu 5 osób wskazanych do szkoleń. Zgody na udział dyrektora/dyrektorki w projekcie udziela organ prowadzący.

Każda poradnia (w tym także filia), która posiada odrębny numer REGON i znajduje się w wykazie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych opublikowanym na stronie projektu (zakładka „Wykaz poradni publicznych” w Państwa województwie), może zgłosić pięciu pracowników na szkolenia.

Organ prowadzący więcej niż jedną poradnię składa oddzielny wniosek dla każdej jednostki przystępującej do projektu.

W przypadku gdy organ prowadzący będzie wnioskował w konkursie grantowym, dla każdego złożonego wniosku zostanie podpisana odrębna umowa, dla której organ prowadzący wskaże wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony na realizację danego grantu. Środki finansowe będą przekazywane na ten rachunek.

Przykład:
Organ prowadzący odpowiada za zespół poradni, w skład którego wchodzą poradnia główna oraz dwie filie – wszystkie posiadające odrębne numery REGON. W takim przypadku organ prowadzący składa trzy odrębne wnioski grantowe:

Poradnia Matka – odrębny wniosek grantowy, umowa z odrębnym numerem konta.
Filia nr 1 – odrębny wniosek grantowy, umowa z odrębnym numerem konta.
Filia nr 2 – odrębny wniosek grantowy, umowa z odrębnym numerem konta.

Środki finansowe z grantu zostaną przelane na konto wskazane w umowie.

Zgodnie z zapisami „Procedury konkursu grantowego”:

  • 4. pkt. 8 Finansowanie przyznane ze środków przyznanego grantu nie może być wykorzystywane w celu generowania dochodu;
  • 10 pkt 8 Transze są przekazywane Grantobiorcy na wyodrębniony nieoprocentowany rachunek bankowy prowadzony w PLN, wskazany przez niego w Umowie powierzenia Grantu;

Korzystanie z programu „Cyfrowy uczeń” nie stanowi przeszkody do udziału w projekcie „Perspektywa 3P”. Poradnie będące beneficjentami programu „Cyfrowy uczeń” mogą przystąpić do projektu „Perspektywa 3P”.