Specjalistyczne wsparcie SCWEW

Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW) to specjalistyczny zespół działający w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, placówce specjalnej – prowadzącej działalność edukacyjną oraz korzystający z jej zasobów kadrowych i merytorycznych, a także zasobów zewnętrznych, tj. innych podmiotów.  Zespół ten wypełniając swoje zadania, działa zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

Zespół SCWEW tworzą Lider i eksperci. Podjęcie się zadań SCWEW przez Lidera i ekspertów powiązane jest z poszerzeniem działań skierowanych bezpośrednio do dzieci, uczniów o działania związane z realizacją specjalistycznego wsparcia kadry z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Eksperci zewnętrzni angażowani są do realizacji  wybranych zadań w ramach specjalistycznych działań wspierających kadrę z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.

Odbiorcy wsparcia SCWEW to: przedszkola, szkoły ogólnodostępne, w tym dyrektorki, dyrektorzy, nauczycielki, nauczyciele, specjalistki, specjaliści, kadra niepedagogiczna oraz rodzice i uczniowie z przedszkoli, szkół objętych wsparciem, a także środowisko lokalne.

Celem SCWEW jest doskonalenie kompetencji kadry w pracy z grupą, klasą poprzez wsparcie nauczycieli, specjalistów, dyrektorów, kadry niepedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w pracy z grupą, klasą zróżnicowaną na rzecz zapewnienia optymalnych warunków rozwoju dziecka, ucznia, uwzględniających jego indywidualne potrzeby i możliwości.

Obszary działania SCWEW to: praca z grupą, klasą zróżnicowaną, uniwersalne projektowanie  w edukacji (UDL), zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz nauczycieli, ocena funkcjonalna w procesie wsparcia ucznia. Ponadto inne obszary zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami przedszkoli i szkół objętych wsparciem SCWEW.

Działania wspierające przedszkola i szkoły ogólnodostępne są realizowane przez: konsultacje eksperckie dla dyrektorów, nauczycieli, specjalistów, kadry niepedagogicznej przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, rodziców, opiekunów prawnych (z uwzględnieniem doboru sprzętu i instruktażu), konferencje, kampanie społeczną, szkolenia specjalistyczne, wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych, zajęcia, lekcje otwarte, w tym m.in. zajęcia, lekcje modelowe z wykorzystaniem sprzętu specjalistycznego i technologii asystujących, superwizje szkolne, sieci współpracy i samokształcenia.

Wypożyczania SCWEW obejmuje następujące działania: wypożyczanie sprzętu, technologii asystujących, oprogramowania, pomocy dydaktycznych adekwatnie do potrzeb odbiorców wsparcia, pokaz i doradztwo podczas doboru sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych, oprogramowania, instruktaż dotyczący korzystania ze specjalistycznego sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych i oprogramowania, pomoc, organizowanie i prowadzenie szkoleń na temat zastosowania sprzętu w pracy z grupą, klasą zróżnicowaną i jego obsługi, prowadzenie zajęć, lekcji modelowych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, sprzętu i pomocy dydaktycznych, popularyzowanie i upowszechnianie informacji o nowych technologiach w edukacji, z uwzględnieniem UDL.

SCWEW współpracuje z: organami prowadzącymi szkoły, placówkami systemu doskonalenia nauczycieli takimi jak : poradniami psychologiczno-pedagogicznymi (PPP), placówkami doskonalenia nauczycieli (PDN), bibliotekami pedagogicznymi (BP), instytucjami pomocy społecznej, uczelniami, kuratoriami oświaty (KO), organizacjami pozarządowymi (NGO), szkołami integracyjnymi, ośrodkami rewalidacyjno-wychowawczymi, specjalnymi  ośrodkami wychowawczymi, placówkami wychowania pozaszkolnego i innymi.

Zakres współpracy PPP ze SCWEW może obejmować: wsparcie placówek ogólnodostępnych w prowadzeniu oceny funkcjonalnej (skrinnig rozwoju małego dziecka, kwestionariusz szkolnej oceny funkcjonalnej – KSZOF), rozpoznawanie potrzeb i możliwości dziecka/ucznia w zakresie działań edukacyjnych i wychowawczych, konsultacje i wsparcie merytoryczne specjalistów PPP, aktywny udział w sieci współpracy i samokształcenia.

Międzysektorowe działania SCWEW obejmują współpracę z podmiotami realizującymi działania w projektach – współpraca pomiędzy szkołami, nauczycielami, specjalistami, pracownikami naukowymi, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON); wypożyczalniami sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych, Ośrodek Wsparcia i Testów,  instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, wiodącymi ośrodkami koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczymi (WOKRO), jednostkami ochrony zdrowia.

Do czasu opublikowania przepisów dot. organizacji, funkcjonowania oraz finansowania SCWEW istnieje możliwość utworzenia SCWEW w ramach grantu Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Wysokość grantu to 718 581,00. Więcej informacji na stronie projektu: „Konkurs grantowy III edycja – Ośrodek Rozwoju Edukacji”