
Co to jest SCWEW?
Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW) to specjalistyczny zespół działający w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, placówce specjalnej – prowadzącej działalność edukacyjną oraz korzystający z jej zasobów kadrowych i merytorycznych, a także zasobów zewnętrznych, tj. innych podmiotów. Zespół ten wypełniając swoje zadania, działa zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
Jaka jest organizacja SCWEW?
Zespół SCWEW tworzą Lider i eksperci. Podjęcie się zadań SCWEW przez Lidera i ekspertów powiązane jest z poszerzeniem działań skierowanych bezpośrednio do dzieci, uczniów o działania związane z realizacją specjalistycznego wsparcia kadry z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Eksperci zewnętrzni angażowani są do realizacji wybranych zadań w ramach specjalistycznych działań wspierających kadrę z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych.
Kto jest odbiorcą specjalistycznego wsparcie SCWEW?
Odbiorcy wsparcia SCWEW to: przedszkola, szkoły ogólnodostępne, w tym dyrektorki, dyrektorzy, nauczycielki, nauczyciele, specjalistki, specjaliści, kadra niepedagogiczna oraz rodzice i uczniowie z przedszkoli, szkół objętych wsparciem, a także środowisko lokalne.
Jaki jest cel działania SCWEW?
Celem SCWEW jest doskonalenie kompetencji kadry w pracy z grupą, klasą poprzez wsparcie nauczycieli, specjalistów, dyrektorów, kadry niepedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w pracy z grupą, klasą zróżnicowaną na rzecz zapewnienia optymalnych warunków rozwoju dziecka, ucznia, uwzględniających jego indywidualne potrzeby i możliwości.
W jakich obszarach działa SCWEW?
Obszary działania SCWEW to: praca z grupą, klasą zróżnicowaną, uniwersalne projektowanie w edukacji (UDL), zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz nauczycieli, ocena funkcjonalna w procesie wsparcia ucznia. Ponadto inne obszary zgodne ze zdiagnozowanymi potrzebami przedszkoli i szkół objętych wsparciem SCWEW.
Jakie są formy specjalistycznego wsparcia SCWEW?
Działania wspierające przedszkola i szkoły ogólnodostępne są realizowane przez: konsultacje eksperckie dla dyrektorów, nauczycieli, specjalistów, kadry niepedagogicznej przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, rodziców, opiekunów prawnych (z uwzględnieniem doboru sprzętu i instruktażu), konferencje, kampanie społeczną, szkolenia specjalistyczne, wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych, zajęcia, lekcje otwarte, w tym m.in. zajęcia, lekcje modelowe z wykorzystaniem sprzętu specjalistycznego i technologii asystujących, superwizje szkolne, sieci współpracy i samokształcenia.
Jakie działania realizuje wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych SCWEW?
Wypożyczania SCWEW obejmuje następujące działania: wypożyczanie sprzętu, technologii asystujących, oprogramowania, pomocy dydaktycznych adekwatnie do potrzeb odbiorców wsparcia, pokaz i doradztwo podczas doboru sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych, oprogramowania, instruktaż dotyczący korzystania ze specjalistycznego sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych i oprogramowania, pomoc, organizowanie i prowadzenie szkoleń na temat zastosowania sprzętu w pracy z grupą, klasą zróżnicowaną i jego obsługi, prowadzenie zajęć, lekcji modelowych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, sprzętu i pomocy dydaktycznych, popularyzowanie i upowszechnianie informacji o nowych technologiach w edukacji, z uwzględnieniem UDL.
Z jakimi instytucjami współpracuje SCWEW?
SCWEW współpracuje z: organami prowadzącymi szkoły, placówkami systemu doskonalenia nauczycieli takimi jak : poradniami psychologiczno-pedagogicznymi (PPP), placówkami doskonalenia nauczycieli (PDN), bibliotekami pedagogicznymi (BP), instytucjami pomocy społecznej, uczelniami, kuratoriami oświaty (KO), organizacjami pozarządowymi (NGO), szkołami integracyjnymi, ośrodkami rewalidacyjno-wychowawczymi, specjalnymi ośrodkami wychowawczymi, placówkami wychowania pozaszkolnego i innymi.
Jak współpracuje SCWEW z poradnią psychologiczno-pedagogiczną?
Zakres współpracy PPP ze SCWEW może obejmować: wsparcie placówek ogólnodostępnych w prowadzeniu oceny funkcjonalnej (skrinnig rozwoju małego dziecka, kwestionariusz szkolnej oceny funkcjonalnej – KSZOF), rozpoznawanie potrzeb i możliwości dziecka/ucznia w zakresie działań edukacyjnych i wychowawczych, konsultacje i wsparcie merytoryczne specjalistów PPP, aktywny udział w sieci współpracy i samokształcenia.
Jak SCWEW uczestniczy w działaniach międzysektorowych?
Międzysektorowe działania SCWEW obejmują współpracę z podmiotami realizującymi działania w projektach – współpraca pomiędzy szkołami, nauczycielami, specjalistami, pracownikami naukowymi, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON); wypożyczalniami sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych, Ośrodek Wsparcia i Testów, instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, wiodącymi ośrodkami koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczymi (WOKRO), jednostkami ochrony zdrowia.
Gdzie dostępne są informacje o SCWEW?
Informacje dot. SCWEW dostępne są na stronie projektu pt. „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”
Jak utworzyć SCWEW?
Do czasu opublikowania przepisów dot. organizacji, funkcjonowania oraz finansowania SCWEW istnieje możliwość utworzenia SCWEW w ramach grantu Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Wysokość grantu to 718 581,00. Więcej informacji na stronie projektu: „Konkurs grantowy III edycja – Ośrodek Rozwoju Edukacji”