Co to jest OWiT?
Ośrodek Wsparcia i Testów, realizuje zadania, w ramach programu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), Centra Informacyjno-Doradcze Centra dla osób z niepełnosprawnością (CIDON).
Jaki jest cel OWiT?
Ośrodek Wsparcia i Testów świadczy porady osobom z niepełnosprawnościami i ich członkom rodzin.
Celem działania OWiT jest zwiększanie, podtrzymywanie lub poprawianie możliwości samodzielnego funkcjonowania osobom z niepełnosprawnościami. OWiT prowadzi wstępny instruktaż oraz wskazywanie potencjału wykorzystania technologii asystujących w życiu codziennym lub pomoc osobom z niepełnosprawnościami w wyszukaniu szkoleń w tym zakresie.
Kto jest odbiorcą wsparcia OWiT?
Odbiorcami wsparcia są osoby z orzeczoną niepełnosprawnością i ich rodziny, posiadające orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności (niezależnie od stopnia niepełnosprawności i wieku).
Jak działa wypożyczalnia w OWiT?
- Osoba ubiegająca się o poradę, konsultację lub instruktaż kontaktuje się w dniach i godzinach dostępności OWiT. Osoba taka zobowiązana jest do podania imienia i nazwiska oraz przedłożenia informacji dotyczącej niepełnosprawności, jej stopnia i rodzaju (do wglądu pracownika).
- Wypożyczenia sprzętu, urządzenia czy oprogramowania może również dokonać przedstawiciel ustawowy w przypadku niepełnoletniej osoby, opiekun prawny lub pełnomocnik po złożeniu stosownego wniosku.
- W celu wypożyczenia sprzętu, urządzeń i oprogramowania należy okazać do wglądu pracownikowi OWiT:
a) orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności bądź inne równoważne orzeczenie osoby, która będzie korzystać z technologii asystującej lub specjalistycznego sprzętu;
b) dokument tożsamości osoby wypożyczającej (w przypadku osobistego wypożyczenia technologii asystującej) lub dokument tożsamości przedstawiciela ustawowego (w przypadku niepełnoletniej osoby)/opiekuna prawnego/ pełnomocnika.
c) upoważnienie do działania w imieniu danej osoby. - Sprzęty, urządzenia i oprogramowanie wypożyczane są nieodpłatnie, na podstawie umowy zawartej pomiędzy pracownikiem OWiT a osobą wypożyczającą.
- Wydanie sprzętu, urządzenia lub oprogramowania następuje niezwłocznie po podpisaniu umowy przez strony.
- Sprzęt, urządzenia lub oprogramowania są wypożyczane na okres, który jest niezbędny do zwiększania, podtrzymywania lub poprawiania możliwości samodzielnego funkcjonowania, jednak nie dłuższy niż 3 miesiące, z zastrzeżeniem ust. 9.
- W przypadku konieczności przedłużenia okresu wypożyczenia, osoba wypożyczająca zwraca się do Kierownika merytorycznego OWiT w formie pisemnej poprzez złożenie właściwego wniosku o przedłużenie okresu korzystania. Wniosek należy złożyć przed upływem okresu wypożyczenia sprzętu ustalonego w zawartej umowie.
- Przedłużenie okresu korzystania ze sprzętu, urządzenia lub oprogramowania, ustala się każdorazowo na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
- Przedłużenie umowy następuje na podstawie zgody udzielonej przez Kierownika merytorycznego OWiT.
- Zwrot następuje w ustalonym terminie po sporządzeniu i podpisaniu protokołu zwrotu przez pracownika lub kierownika OWiT.
Działania międzysektorowe OWiT?
Ośrodki Wsparcia i Testów współpracują z instytucjami międzysektorowymi, takimi, jak, ośrodki pomocy społecznej, placówki służby zdrowia, Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą, placówki oświatowe, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły, uczelnie wyższe.
W ramach zadań OWiT budowana jest sieć współpracy międzysektorowej oraz międzyinstytucjonalnej.
Jak skontaktować sie z OWiT?
W Polsce funkcjonuje 19 OWiT w każdym województwie. Poniżej dane teleadresowe Ośrodków Wsparcia i Testów:



